Alla inlägg under januari 2010

Av Marie Sörensson - 31 januari 2010 13:00

Jag satte ju i början av 2009 upp vissa mål som skulle uppnås under året. Här kommer dessa:

1. Uppflytt ur lägreklassen
2. Start i högre
3. 1:a pris i lydnadsklass 1
4. 1:a pris i lydnadsklass 2
5. start i lydnadsklass 3
6. Valpträff
7. 1 valpkull (de som är på G nu räknas inte)
8. har inga spikade utställningsplaner men planerar väl åtminstonde 1 cert till.


Hm, kan väl säga att hälften av målen uppnåddes. Men jag fick ju en SVCH så det uppväger ju lite.


Så nu ska vi sätta nya mål för 2010.


1. Uppflytt ur appellklass

2. GK Högre

3. Uppflytt högre

4. 1:a pris lydnadsklass 2

5. 1 viltspårschampion

6. 1 utställningschampion.

7. 1 MH för våra valpar


Det får räcka så det finns lite fler småplaner men dessa blir bonus om de blir genomförda.

I år ska vi satsa lite mer på utställning är det tänkt, vi har väl iaf planerat in 3 st nu under våren och ett par under hösten så får vi väl se hur de krockar med högrespåren.


Nu över till de lite mer roliga sakerna. I början av året tog Henrik och Viktor med sig Actra och for ner till Göteborg för en träff med den urtrevliga hanen Skiftesgrinds Alazka och vi måste tacka för den trevliga helgen. Det blev en lyckad resa och nu väntar vi med spänning på resultatet.


Jag glömde i mitt förra inlägg att tacka våra underbara valpköpare för att de finns och gratta till framgångarna. Det har bla blivit ett danskt cert och flera BIR och BIS placeringar, hp:n och CK:n ni är underbara allihopa. Vi har ju även fått "barnbarn" under året då pojkarna i B-kullen har blivit pappor. 


Nu tror jag inte att jag glömt något.

Av Marie Sörensson - 30 januari 2010 12:15

Gud vad länge sedan det var jag skrev i bloggen. Jag ska verkligen försöka bättra mig. Men jag skriver på facebook och då glömmer jag bloggen.

 Jag börjar med en sammanfattning av 2009.

Ett år som började med en evig väntan på de två valpkullar som skulle födas i månadsskiftet januari/februari. De föddes, dom var underbara och flyttade sedan till underbara valpköpare. Vi satte ut en av Zelmas tikvalpar på foder. Jag går som projektekipge i  belöningsträning åt en av klubbens blivande tävlinsinstuktörer. En lång men rolig utbildning.

Året har i stort präglats av lydnad och bruksträning/tävling.    

Vi tar väl bara dom roliga resultaten  . I början av Juli tävlade vi lydnad med resultatet att Blixtra fick ett 1:a pris i 1:an och Jippi ett 1:a pris i 2:an. Vi placerade oss även i klubbens KM i lydnad, 2:a om jag inte minns fel. Jag och Jippi startade högklass spår där jag i min idioti fick hunden att gå fel och hamnade lååångt bort, detta på en hemmatävlig  . Detta kanske inte var en lyckad tävling, men så här efteråt är det ganska roligt. Under sommaren börjar jag och Sörlandets Esso träna viltspår, han är en naturbegåvning på detta och proven går som en dans.

I slutet av september åker vi på en tävlingshelg i Fagersta (mycket trevlig klubb) där blir jag och Ixa (Blixtra) uppflyttade ur lägrespåret, lyckan är total  . Henrik och Jippi blir godkända i högrespåret något som är jätteroligt.

Veckan efter tar jag och Esso det sista 1:a priset i viltspåret och Esso kan nu titulera sig SVCH. Detta på dagen 1 år efter det att hans dotter Ixa blev uppflyttad ur appellklassen. Han och hans avkommor är otroliga. Efter detta trappar vi ner lite och träningen för 2010 börjar så smått. Jag glömde skriva att vi även var med på Lapphund-SM en tävling där man tävlar i både lydnad och agility, vi hade även ett lag med. Hur vi placerade oss minns jag inte riktigt men jag har för mig att jag och Zelma kom 3:a eller var det 2:a. Ja, ja roligt var det iaf.


På senhösten slocknar en av våra stora stjärnor  , hunden med stort H, han som var min första SUCH, han som jag gjorde mina första startet i brukset med han som var underbar, suverän ja helt enkelt bäst. En hund som lärt mig så otroligt mycket. Ett stort hål lämnar han och det hålet blir svårt att fylla.

SUCH LP1 SV-99 Sörlandets Banji går vidare till de sälla jaktmarkerna och en ny stjärna tänds på himlen.

Vid 12½ år tar ålder ut sin rätt och sorgen är tung och svår.


På senhösten kommer våran fodertik Cayenne tillbaka. Ibland blir saker inte riktigt som man vill och fodervärdarna fick med stor sorg lämna tillbaka Jackie som dom döpt henne till. Vi fick tillbaka ett ur charmigt yrväder, dom fick lämna ifrån sig en stor kärlek. Ibland är inte livet roligt.


I slutet av året var det meningen att vi skulle para Zelma och Actra, nu blev det inte riktigt så. Vi hittade istället en juvertumör på Zelma. Men den var av en bra form så vi är possitiva ändå. Actra börjar löpa senare än vi tänkt oss så det skriver vi om lite senare.


Nu har jag säkert glömt en massa men detta var en kort sammanfattning.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards